ZŠ Martina Kukučína
"Každé poznanie vychádza zo srdca, každé vzdelanie zo života"





Hlavné ciele projektu: podnecovanie k celoživotnému vzdelávaniu, vytváranie učebného prostredia založeného na demokratických princípoch a vzájomnom rešpekte učiteľa a žiaka, žiakov navzájom, zabezpečovanie vývinovej kontinuity, poskytovanie všetkým žiakom možnosti na získanie všeobecných vedomostí, umeleckých, etických a praktických zručností, ktoré sú potrebné pre úspešné uplatnenie sa v demokratickej spoločnosti.


Uvedené ciele sa dosahujú štyrmi hlavnými faktormi:

  • starostlivosťou

  • komunikáciou

  • vzťahmi

  • spoločnosťou - komunitou


Program otvára dvere dokorán aktívnej účasti rodičov na vyučovacom procese.

V našej škole sa program začal realizovať v školskom roku 1996/97 v 1. ročníku. stupňa 1 triedu zapojenú do programu „Krok za krokom“. Myšlienky projektu sa ujali v celom pedagogickom kolektíve a všetci učitelia uplatňujú vo výchovnom – vzdelávacom procese prvky programu „Krok za krokom“.


 Najosvedčenejšie prvky projektu podľa doterajších skúseností sú:


  • ranná komunita - výrazne kladne vplýva na rozvoj komunikatívnych schopností žiakov
  • pohyblivý rozvrh hodín – umožňuje dať zmysel obsahu vyučovania, reagovať na potreby žiakov v záujme maximálneho využitia pracovného času
  • primeraný čas - možnosť posunúť prestávku umožňuje každému dieťaťu docvičenie a zvládnutie učiva prostredníctvom okamžitej spätnej väzby
  • spolupráca a možnosť výberu - práca v centrách aktivít umožňuje tvorbu záujmových skupín, otvorené pole pôsobnosti vidíme najmä v školskom klube detí

Každoročné porovnávanie:

Vedomostné testy v experimentálnej triede a kontrolných triedach potvrdili rozdiely v prospechu žiakov experimentálnej triedy


  • na úrovni verbálnych i neverbálnych rozumových schopností

  • v teste tvorivého myslenia ( flexibilita, originalita )

  • v skúške z matematiky , slovenského jazyka a literatúry


Doterajšie skúsenosti a výsledky overovania projektu „Škola dokorán“ jasne signalizujú že používané metódy aktivity, samostatnosti a tvorivosti, ako aj organizačné formy vyučovania vedú k lepšej pripravenosti, samostatnosti a orientácie žiakov pri riešení rôznych problémov, ako i k rastu vedomostnej úrovne.