ZŠ Martina Kukučína
"Každé poznanie vychádza zo srdca, každé vzdelanie zo života"
Hlavné ciele projektu: podnecovanie k celoživotnému vzdelávaniu, vytváranie učebného prostredia založeného na demokratických princípoch a vzájomnom rešpekte učiteľa a žiaka, žiakov navzájom, zabezpečovanie vývinovej kontinuity, poskytovanie všetkým žiakom možnosti na získanie všeobecných vedomostí, umeleckých, etických a praktických zručností, ktoré sú potrebné pre úspešné uplatnenie sa v demokratickej spoločnosti.
Uvedené ciele sa dosahujú štyrmi hlavnými faktormi:
starostlivosťou
komunikáciou
vzťahmi
spoločnosťou - komunitou
Program otvára dvere dokorán aktívnej účasti rodičov na vyučovacom procese.
V našej škole sa program začal realizovať v školskom roku 1996/97 v 1. ročníku. stupňa 1 triedu zapojenú do programu „Krok za krokom“. Myšlienky projektu sa ujali v celom pedagogickom kolektíve a všetci učitelia uplatňujú vo výchovnom – vzdelávacom procese prvky programu „Krok za krokom“.
Najosvedčenejšie prvky projektu podľa doterajších skúseností sú:
- ranná komunita - výrazne kladne vplýva na rozvoj komunikatívnych schopností žiakov
- pohyblivý rozvrh hodín – umožňuje dať zmysel obsahu vyučovania, reagovať na potreby žiakov v záujme maximálneho využitia pracovného času
- primeraný čas - možnosť posunúť prestávku umožňuje každému dieťaťu docvičenie a zvládnutie učiva prostredníctvom okamžitej spätnej väzby
- spolupráca a možnosť výberu - práca v centrách aktivít umožňuje tvorbu záujmových skupín, otvorené pole pôsobnosti vidíme najmä v školskom klube detí
Každoročné porovnávanie:
Vedomostné testy v experimentálnej triede a kontrolných triedach potvrdili rozdiely v prospechu žiakov experimentálnej triedy
na úrovni verbálnych i neverbálnych rozumových schopností
v teste tvorivého myslenia ( flexibilita, originalita )
v skúške z matematiky , slovenského jazyka a literatúry
Doterajšie skúsenosti a výsledky overovania projektu „Škola dokorán“ jasne signalizujú že používané metódy aktivity, samostatnosti a tvorivosti, ako aj organizačné formy vyučovania vedú k lepšej pripravenosti, samostatnosti a orientácie žiakov pri riešení rôznych problémov, ako i k rastu vedomostnej úrovne.