Základná škola Martina Kukučína v Dolnom Kubíne
v školskom roku 2013 /2014 zapojená do programu
Š K O L A P R I A T E Ľ S K Á K D E Ť O M
„ľudstvo je povinné poskytnúť dieťaťu to najlepšie, čo mu môže poskytnúť… Všetky deti bez akejkoľvek výnimky majú nárok na tieto práva bez rozdielu alebo diskriminácie“
( Deklarácia práv dieťaťa )
Aj v našej škole sme v rámci TÝŽDŇA MODRÉHO GOMBÍKA (12.-18.máj 2014) zatancovali spolu s Jarom Bekrom v afrických rytmoch a zorganizovali si Deň modrého gombíka: roztancovali sme celé Slovensko a vytancovali deťom z Ugandy pitnú vodu. Teraz čakáme na vyhodnotenie. Hlavná cena pre školu, ktorá roztancovala najviac ľudí a vyzbierala najviac prostriedkov - osobná účasť Martina Pyca Rauscha a Jara Bekra na víťaznej škole.
Tu si môžete pozrieť viac informácií o akcii, zistiť, ktoré školy sa plánovali zapojiť (AJ NAŠA ŠKOLA!):
http://www.unicef.sk/modrygombik/pre-skoly#sub-content
a nájsť ich aj na mape (SAMOZREJME AJ NAŠU ŠKOLU):
https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=z2j9-VnaLnVI.kMDjQZ82fAvg
Celkový výnos zo zbierky organizovanej v rámci "Týždňa modrého gombíka", ktorý poputuje do Ugandy za Dolný Kubín a Novoť činí krásnych 1595,28€.
Výnos za našu školu je 317,30€!
Inštruktážne video pre školy s Jarom Bekrom 1. a 2.diel:
Detský fond OSN alebo Detský fond Spojených národov (skratka UNICEF ) je fond vytvorený Organizáciou Spojených národov 11. decembra 1946 zameraný na pomoc deťom. V roku 1965 získal UNICEF Nobelovu cenu.
Do roku 1953 sa volal United Nations International Children's Emergency Fund, odtiaľ skratka UNICEF, ktorá sa používa dodnes napriek zmene názvu.
Výchovu k ľudským právam by mali všetci pedagogickí zamestnanci usmerňovať tak, aby sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv, aby podporila hodnotu človeka ako ľudského jedinca a rozvoj medziľudských vzťahov v demokratickej spoločnosti.
Počas celého školského roka sa zapájajú deti a žiaci do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam, a to :
· organizovaním
‒ besied,
‒ súťaží,
‒ stretnutí,
‒ tematických výstav,
· návštevami divadelných predstavení s tematikou ľudských práv,
· spoluprácou s mimovládnymi organizáciami a inými inštitúciami,
· prípravou a realizáciou
‒ osvetovej činnosti,
‒ prednášok,
‒ besied zameraných na zvýšenie informovanosti detí a žiakov o migrantoch.
Pedagogický zamestnanc pritom využívajú metodickú pomoc, príručky a publikácie zamerané :
· na výchovu k ľudským právam,
· na odstraňovanie predsudkov,
· na odstraňovanie intolerancie medzi ľuďmi,
· na podporu tvorby projektov,
· na organizovanie žiackych súťaží .
V súlade s článkom 19 Dohovoru o právach dieťaťa by sme mali :
1. Zaviesť opatrenia na ochranu detí a žiakov pred všetkými formami fyzického alebo psychického násilia, poškodenia alebo zneužitia, zanedbávania alebo nedbalého zaobchádzania, týrania alebo vykorisťovania vrátane sexuálneho zneužívania a priebežne monitorovať správanie sa detí a žiakov a jeho zmeny. V prípadoch oprávneného podozrenia na porušovanie ich zdravého osobnostného vývinu, bezodkladne zabezpečiť ich ochranu a riešiť vzniknutý problém v súčinnosti s vedením školy. Odporúča sa zvážiť aj spoluprácu so školským psychológom, prípadne s CPPPaP, podľa potreby aj s pediatrom, sociálnym kurátorom či policajtom.
2. Vypracovať si vlastné školské a triedne programy bezpečnosti a prevencie v súlade s Metodickým usmernením č. 7/2006-R k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach. Viac informácií na www.prevenciasikanovania.sk.
3. Realizovať besedy s vyškolenými odbornými zamestnancami CPPPaP na tému riziká práce v zahraničí a prevencia pred neľudským zaobchádzaním v súlade s úlohami Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2011-2014, obchodovaním s ľuďmi.
4. Realizovať projekty a aktivity prevencie a eliminácie rizikového správania, delikvencie a kriminality, záškoláctva, šikanovania, bezpečného používania internetu, ako aj na podporu právneho vedomia detí a žiakov. Viac informácií na www.bezpre.sk.
5. Vypracovať školskú stratégiu rizikového správania sa žiakov s efektívnymi postupmi riešenia vyskytujúcich sa problémov, do ktorej budú zainteresovaní všetci pedagogickí zamestnanci.
6. Prijímať opatrenia na zlepšenie pravidelnej dochádzky do školy a na obmedzenie počtu tých, ktorí školskú dochádzku neukončia v súlade s článkom 28 Dohovoru o právach dieťaťa.
7. Zabezpečiť efektívnu spoluprácu školy, rodičov, mimovládnych organizácií a širokej miestnej komunity vzhľadom na potrebu plánovania procesu výchovy k ľudským právam .
KRITÉRIÁ PROGRAMU ŠKOLA PRIATEĽSKÁ K DEŤOM
1. Informovanie detí a rodičov o programe ŠPD
Termín : do 31. decembra 2013
2. Školenie pre celý personál školy
Termín : do 30. novembra 2013
3. Nástenka venovaná právam detí, spolupráca s UNICEFOM
Termín : do 15. októbra 2013
4. Práva detí v školskom vzdelávacom programe
Termín : do 31. októbra 2013
5. Participácia detí na chode školy
Termín : do 30. apríla 2014
6. Zapájať sa do aktivít UNICEF Slovensko
Termín : Škola pre Afriku do 31. december 2013
Týždeň modrého gombíka 31. máj 2014
7. Aktívne žiacke školské rady
Termín : do 31. mája 2014
Video PYCO v UGANDE
Zbierka ŠKOLY PRE AFRIKU