,,Jedine ten je vzdelaný, kto sa naučil, ako sa učiť a zmeniť sa.” (Carl Rogers)
Poradenstvo zamerané na :
- výchovné problémy- pohovory s rodičmi
- vzdelávacie ťažkosti
- náznaky šikanovania
- zanedbávanie povinnej školskej dochádzky
- podporu žiakov s nadaním
Úzka spolupráca :
- so školským špeciálnym pedagógom – Miriam Kazimírová
- s odbornými zamestnancami poradenských zariadení v Dolnom Kubíne
CPPPaP – Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie
SCŠPP – Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva
UŽITOČNÉ ODKAZY PRE RODIČOV A ŽIAKOV:
Model efektívnej komunikácie medzi rodičmi a deťmi
(PhDr. Dagmar Kopčanová, VÚDPAP)
Striedavá starostlivosť ako jedna z foriem porozvodového rodinného usporiadania
(PhDr. Eva Smiková, PhD., VÚDPAP)
Povzbudenie a jeho význam v rodičovskej výchove
(Mgr. Zuzana Vojtová, VÚDPAP)
Pozitívne rodičovstvo - prevencia nevhodného správania detí
(Mgr. Zuzana Vojtová, VÚDPAP)
Príčiny častých školských absencií u detí, možnosti a spôsoby ich eliminácie
(Mgr. Bibiana Filípková, VÚDPAP)
Dieťa s viacnásobným postihnutím v náhradnej rodinnej starostlivosti
(PhDr. Ľubica Kročanová, VÚDPAP)
Vo výchove detí niekedy znamená menej príkazov viac poslušnosti
(Mgr. Júlia Varholíková, VÚDPAP)
telefón do školy: 043 586 2540
Konzultačné hodiny:
utorok 12:30 - 13:30
alebo po vzájomnom telefonickom dohovore.
Akýkoľvek problém alebo podozrenie týkajúce sa výchovných alebo vzdelávacích problémov, či náznakov šikanovania vášho dieťaťa, príďte okamžite odkonzultovať. Spoločne sa pokúsime zavčasu nájsť vhodné riešenie.
- v období zvýšeného rizika šírenia COVID 19 využiť kontakt telefonický, e-mailom
Príďte za nami
- Keď sa potrebujete poradiť, zdôveriť, či vyrozprávať.
- Keď sa dieťa nevie brániť, sú tam náznaky šikanovania.
- Keď neviete, ako ďalej s nadaným dieťaťom.
- Keď má výchovno-vzdelácacie problémy v triede, škole, doma.
V detskom veku sa vyskytuje celý rad porúch a v rôznych kombináciách. Ich diagnóza býva komplikovaná. Určiť, či žiak trpí nejakou poruchou, je zložitý proces a uskutočňujú ho len dobre fundovaní odborníci. Často však učiteľ prvý identifikuje, že výkony a správanie žiakov s poruchou sa od výkonov a správania ostatných žiakov líšia tým, že jeho prejavy sú závažnejšie, trvalejšie a spoločensky viac obťažujú. Vo väčšine prípadov žiakov ide o ťažkosti prechodné, v ostatných prípadoch ide o problémy závažnejšie a dlhodobé. Žiaci (deti) sú nešťastní, neschopní poučiť sa z vlastných chýb, ale aj nadviazať plnohodnotný vzťah s ostatnými rovesníkmi
V odbornej literatúre nie je úplne zjednotená a jasne definovaná terminológia špecifických porúch učenia. Používajú sa výrazy vývinové poruchy učenia, špecifické poruchy učenia alebo ktoré sú nadradené termínom pre špecializovanejšie pojmy, ako je dyslexia či vývinová dyslexia, dysgrafia, dysortografia a dyskalkúlia.
Dyslexia je špecifická porucha, ktorá sa prejavuje neschopnosťou naučiť sa čítať, napriek tomu, že dieťa má bežné vyučovacie vedenie, primeranú inteligenciu (priemernú či nadpriemernú) a sociokultúrne príležitosti. Postihnuté môže byť chápanie čítaného, spoznávanie čítaných slov, ústna pohotovosť pri čítaní a výkon pri úlohách spojených s čítaním“.
Dysgrafia je porucha písania, postihujúca grafickú stránku písomného prejavu, čitateľnosť, úpravu. Je tošpecifická porucha grafického prejavu, hlavne písania. „ Postihnutá je schopnosť správne hláskovať aj schopnosť správne písať slová“
Dysortografia je špecifická vývinová porucha pravopisu. Dysortografiu označujú ako špecifickú poruchu pravopisu. Objavuje sa často spolu s dysgrafiou a špecifickými poruchami výslovnosti.
Dyskalkúlia je vývinová porucha, ktorá sa prejavuje neschopnosťou naučiť sa počítať, ovládať číselné rady, čítať matematické symboly a uskutočňovať matematické operácie i v neschopnosti zvládať geometriu. Je to porucha matematických schopností, ktorá postihuje manipuláciu s číslami, číselné operácie, matematické predstavy, geometriu. „Deficit sa týka zvládnutia základných počtových výkonov sčítania, odčítania, násobenia a delenia a nie abstraktných matematických schopností v algebre, trigonometrii, geometrii, diferenciálnom a integrálnom počte“
Dyspraxia je vývinová porucha motorickej funkcie, je porucha, ktorá postihuje osvojovanie, plánovanie a uskutočňovanie vôľových pohybov. Je to vývinová porucha koordinácie.
Dysmúzia je porucha osvojovania hudobných zručností, nedostatok, strata zmyslu pre hudbu.
Dyspinxia je porucha kresbových schopností, deformácia formálnych znakov kresby, narušenie proporcionality.
– často sa mu nedarí pozorne sa sústrediť na podrobnosti alebo robí chyby z nepozornosti v škole, pri práci či iných aktivitách;
– často neudrží pozornosť pri plnení úloh či hraní sa;
– často sa zdá, že nepočúva, čo sa mu hovorí;
– často nedokáže postupovať podľa pokynov alebo dokončiť školskú prácu, domáce činnosti či povinnosti;
– často si nedokáže usporiadať úlohy, činnosti;
– často sa vyhýba úlohám, ktoré vyžadujú sústredené psychické úsilie;
– často sa dá ľahko vyrušiť vonkajšími podnetmi;
– často stráca veci potrebné na splnenie určitých úloh alebo činností (školské pomôcky, perá, knihy, hračky a pod.);
– často je pri bežných denných činnostiach zábudlivé.
– často bezdôvodne pohybuje rukami alebo nohami či sa vrtí na stoličke;
– na vyučovaní alebo v iných situáciách, kedy by malo zostať sedieť, vstáva zo stoličky;
– často behá alebo prechádza sa v situáciách, kedy je to nevhodné;
– často je veľmi hlučné pri hrách alebo má ťažkosti správať sa potichu pri oddychových činnostiach;
– trvalo vykazuje nadmernú motorickú aktivitu, ktorú nie je schopné zásadne podriaďovať spoločenským podmienkam či požiadavkám.
– často vychrlí odpoveď skôr, ako bola dokončená otázka;
– často nevydrží stáť v rade alebo nedokáže počkať, až naň príde rad pri kolektívnych hrách;
– často prerušuje ostatných alebo im skáče do reči, ruší ich pri hre;
– nadmerne veľa rozpráva bez ohľadu na spoločenské zvyky a obmedzenia.
Ak si všimnete, že vášmu dieťaťu je v škole ubližované , neváhajte a hneď navštívte výchovného poradcu, môže ísť o šikanovanie
Šikanovaním rozumieme akékoľvek správanie žiaka alebo žiakov, ktorých zámerom je ublíženie inému žiakovi alebo žiakom, prípadne ich ohrozenie alebo zastrašovanie. Ide o cielené a opakované použitie násilia voči takému žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z najrôznejších dôvodov nevedia alebo nemôžu brániť. Šikanovanie sa prejavuje v rôznych podobách, ktoré môžu mať následky na psychickom a fyzickom zdraví. Šikanovanie sa prejavuje aj v priamej podobe: fyzickými útokmi, urážlivými prezývkami, nadávkami, posmechom, tvrdými príkazmi agresora vykonať určitú vec proti vôli obete, odcudzením veci a pod. Šikanovanie sa môže prejavovať i v nepriamej podobe, napr. prehliadaním a ignorovaním obete. Šikanovanie sa môže uskutočňovať aj medzi žiakmi v triede či výchovnej skupine a odohráva sa najmä v čase prestávok, cestou do školy a zo školy alebo v čase mimo vyučovania. Trestne zodpovedný je ten, kto v čase spáchania činu dovŕšil štrnásty rok svojho veku. Pedagóg by mal šikanovanie medzi žiakmi bez meškania riešiť a každej jeho obeti poskytnúť okamžitú pomoc.
Prevencia